Je boot ligt in het water en alles is klaar voor een mooie dag op het water. Je drukt op de elektrische startknop, maar er gebeurt niets… Geen geluid, geen reactie. De elektrische start laat het afweten. We leggen je uit wat er aan de hand kan zijn en hoe je dit eenvoudig kunt oplossen.
Voordat we over oplossingen beginnen, leggen we graag eerst uit hoe een elektrische start precies werkt. Hoe beter je de werking kent, hoe makkelijker het namelijk is om problemen te verhelpen.
Een buitenboordmotor met elektrische start werkt veel gebruiksvriendelijker dan een handmatige start. In plaats van aan een touw te trekken, draai je simpelweg een sleutel om of druk je op een knop. De accu levert dan stroom aan een startmotor die de motor laat draaien. Het verschil zit dus in wie het werk doet: jij of de stroomvoorziening.
Het elektrische startsysteem bestaat uit een accu, startmotor, startrelais (of solenoïde) en ontsteking. Draai je de sleutel om, dan stuurt het relais stroom naar de startmotor. Die zet de motor in beweging tot hij zelf blijft lopen.
Sommige motoren hebben zowel een elektrische als een handmatige start. Dit is handig als de accu leeg is of het systeem niet werkt. Zo heb je altijd een alternatief aan boord.
Een elektrische start die niet werkt, wijst meestal op een probleem in de stroomvoorziening of het startsysteem. Er zijn een aantal veelvoorkomende oorzaken die je eenvoudig kunt nagaan. Dit is een overzicht van de mogelijke oorzaken en punten om op te letten:
Als je buitenboordmotor niet start, zijn er verschillende eenvoudige controles die je zelf kunt uitvoeren voordat je een monteur inschakelt. Met wat basisgereedschap en kennis kun je vaak al veel problemen opsporen en zelfs oplossen. Met de volgende tips kun je direct zelf aan de slag met het elektrische startsysteem.
Gelukkig komen startproblemen met een elektrische start niet vaak voor. Het is juist betrouwbaarder dan een handmatige start. Daarnaast is een elektrische start ook nog eens comfortabeler, veiliger en gebruiksvriendelijker.
Steeds meer moderne buitenboordmotoren zijn dan ook standaard met een elektrisch startsysteem uitgerust. Voor zowel beginnende als meer ervaren vaarders kan dit het varen aanzienlijk aangenamer maken. De elektrische start onderscheidt zich door de volgende kenmerken:
Heb je een traditionele buitenboordmotor en wil je hierbij een elektrische start inbouwen? Dat is soms mogelijk. Je hebt een accu nodig, dikke stroomkabels, een startmotor, startrelais en een contactsleutel. Ook zijn zekeringen en goede aansluitpunten belangrijk. Zonder deze onderdelen werkt het systeem niet goed of veilig.
Niet elke motor is geschikt voor ombouw. Alleen motoren met een voorbereid motorblok kunnen dit aan. Denk aan bestaande montagemogelijkheden voor een startmotor. Bij lichte of oudere motoren is dit vaak niet aanwezig. De installatie moet veilig, waterdicht en goed gezekerd zijn. Een verkeerde aansluiting kan gevaarlijk zijn.
Geen ervaring met elektrische systemen? Laat de inbouw dan over aan een specialist. Bij Buitenboord Motorwereld hebben we ruime ervaring met deze werkzaamheden. We zorgen voor een veilige, nette installatie die helemaal past bij jouw motor. Zo weet je zeker dat alles goed werkt én lang meegaat.
Wij zijn officieel dealer van Yamaha, Suzuki en Tohatsu. Bij ons ben je dus verzekerd van originele kwaliteit en service. Bekijk per pk-klasse welke buitenboordmotoren er met elektrische start beschikbaar zijn en kies eenvoudig de motor die bij jouw boot past.
Sluit de accu aan op het startrelais en de startmotor volgens het juiste schema. Zorg voor stevige kabels en een goede massa-aansluiting. Volg het installatieplan van de fabrikant voor jouw motormodel.
Dat hangt af van het motorblok. Alleen motoren die hierop voorbereid zijn, kunnen worden omgebouwd. Check de handleiding of vraag het na bij een specialist.
Als je bij het starten een klik hoort maar de motor niet draait, kan het relais defect zijn. Ook als er helemaal geen geluid is, kan het relais stuk zijn.
Gebruik een 12-volt accu met voldoende capaciteit (ampère-uur) passend bij het vermogen van je motor. Vraag eventueel advies bij een specialist.
Ja, als het dodemanskoord niet goed werkt of los zit, blokkeert het de start. Dit is een veiligheidsmaatregel.