• 6 jaar garantie op nieuwe motoren
  • Officieel dealer van alle topmerken
  • Persoonlijk thuisbezorgd
  • Montage mogelijk
0512 764 766 ma t/m vr 9:00-18:00

Buitenboordmotor verzopen? Probeer onze tips

Nieuws & Tips

Je zit klaar om te varen, koelbox aan boord, iedereen enthousiast, maar je buitenboordmotor wil niet starten… Grote kans dat ’ie verzopen is. Geen paniek! In deze blog leggen we uit wat je kunt doen als je motor verzopen is en hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen. Met een paar simpele tips heb je hem zo weer aan de praat!

Wat betekent het als je motor verzopen is?

Bij een verzopen motor is er te veel brandstof in de cilinders gekomen. Omdat de bougie hierdoor bedekt is geraakt met benzine en soms ook olie, kan de benzine niet meer goed ontbranden.

Het gevolg: de bougie geeft geen vonk meer, waardoor de motor niet aanslaat of begint te haperen. Dit gebeurt vaak doordat je te lang hebt geprobeerd de motor te starten zonder succes. Als je merkt dat het starten eerder slechter dan beter gaat, is de kans groot dat de motor verzopen is. Het komt vaker voor bij koud weer of bij verkeerd gebruik van de choke.

Bij een verzopen motor is er een duidelijk verschil tussen 2-takt en 4-takt motoren. Een 2-takt motor raakt sneller verzopen omdat hij bij elke slag brandstof aanzuigt en verbrandt, waardoor te veel starten of choken snel tot problemen leidt. Een 4-takt motor werkt gecontroleerder en verzuipt minder snel, omdat het mengsel alleen tijdens de inlaatslag binnenkomt. 

Als een 2-takt verzopen is, is dit meestal makkelijker op te lossen dan bij een 4-takt. Bij een 2-takt kun je de bougie er namelijk vaak eenvoudig uithalen en de cilinder leegtrekken zonder veel demontage. Bij een 4-takt is het systeem technischer opgebouwd, waardoor het verhelpen van startproblemen soms meer tijd of kennis vraagt.

Hoe herken je een verzopen motor?

Twijfel je of je motor verzopen is? Let dan op verschillende signalen. Vaak kun je het horen, zien of ruiken. Een aantal veelvoorkomende kenmerken op een rij:

  • De motor start niet, ondanks herhaald proberen.
  • Sterke benzinegeur, vooral rond de uitlaat of luchtfilter.
  • Natte bougie. Als je de bougie eruit draait, zie je dat die nat is van benzine.
  • Veel rook bij starten.
  • Sputterende/soppende geluiden.

Zo start je een verzopen buitenboordmotor in 7 stappen

Het is natuurlijk frustrerend als je buitenboordmotor niet wil starten. Met het onderstaande stappenplan helpen we je om de motor weer soepel te laten lopen, zodat je snel weer het water op kunt.

  1. Zet de motor uit en van het contact af
    Hierdoor kun je de volgende stappen veilig doorlopen zonder dat er een kans is dat de motor onbedoeld start.
  2. Draai de bougie(s) eruit
    Is de bougie nat? Dan is de kans groot dat hij inderdaad verzopen is.
  3. Droog de bougie(s)
    Veeg ze schoon en droog met een doek.
  4. Laat de motor ‘leeglopen’
    Trek vijf tot tien keer aan het startkoord, of gebruik de elektrische starter een paar keer kort, met de bougie(s) er nog altijd uit. Zo wordt overtollige brandstof uit de cilinders geblazen.
  5. Plaats de bougie(s) terug
    Schroef ze voorzichtig weer terug.
  6. Start opnieuw, zonder choke met gas open
    Zet de choke uit en geef een beetje gas bij het starten. De motor heeft nu meer lucht nodig om het mengsel weer in balans te brengen.
  7. Als de motor aanslaat, laat hem rustig draaien
    Laat de motor drie tot vijf minuten warmdraaien voordat je hem op vol vermogen gebruikt.

Veelgemaakte fouten bij een verzopen motor

Een verzopen motor is vaak eenvoudig op te lossen, maar toch worden er in de praktijk regelmatig fouten gemaakt die het probleem juist verergeren. Om te voorkomen dat er extra brandstof in de cilinder komt of je de motor te zwaar belast, is het belangrijk deze fouten te vermijden:

  • Blijven proberen te starten met de choke open
    Hierdoor blijft er juist brandstof de cilinider(s) instromen, waardoor de motor nog verder verzopen raakt.
  • Te snel en te vaak starten zonder tussendoor leeg te laten lopen
    Door herhaaldelijk te starten zonder de motor te laten luchten, hoopt de benzine zich op in de cilinder.
  • Motor direct op vol gas proberen te starten
    Dit kan soms de problemen verergeren. Het is daarom beter om met half gas te starten.   

Voorkomen is beter dan genezen

Om problemen met je motor te voorkomen en de levensduur te verlengen, is het handig om een aantal belangrijke tips in gedachten te houden. Deze praktische adviezen helpen je om een verzopen motor en andere veelvoorkomende problemen te vermijden:

  1. Gebruik de choke alleen als dat echt nodig is
    Bij een koude motor helpt de choke, maar haal hem er weer snel af zodra de motor draait.
  2. Start de motor met de juiste hoeveelheid gas
    Geef bij het starten niet te veel gas, maar ook niet te weinig; meestal is half gas ideaal.
  3. Probeer niet te vaak achter elkaar te starten
    Als de motor niet meteen aanslaat, wacht dan even voordat je opnieuw probeert te starten. Dit voorkomt dat er teveel brandstof in de cilinder blijft hangen.
  4. Gebruik goede kwaliteit brandstof en olie
    Benzine veroudert relatief snel en gaat maar enkele weken mee. Gebruik dus altijd verse benzine als je na een lange tijd weer eens gaat varen.
  5. Maak je motor winterklaar
    Na het vaarseizoen is het belangrijk je buitenboordmotor winterklaar te maken om roest, beschadiging en brandstofproblemen te voorkomen, zodat de motor in het voorjaar soepel start en langer meegaat.

Wanneer moet je hulp inschakelen?

Heb je alle bovenstaande stappen doorlopen en start de motor nog niet? Dan kan er een dieperliggend probleem spelen. Denk aan problemen met het ontstekingssysteem, een defecte bobine, bougiekabel of contactpunten. Dit kan er allemaal voor zorgen dat de vonk niet goed tot stand komt, waardoor de motor niet aanslaat.

Ook de carburateur kan een oorzaak zijn. Als deze verstopt, vuil of verkeerd afgesteld is, krijgt de motor niet het juiste brandstof-luchtmengsel binnen. Dit kan leiden tot startproblemen of het opnieuw verzopen raken van de motor. Verder kan een gebrek aan compressie door versleten zuigerveren, beschadigde cilinders of klepproblemen het starten bemoeilijken.

In zulke gevallen is het verstandig om een specialist in te schakelen die de motor grondig kan nakijken en repareren. Als officiële dealer van de topmerken Yamaha, Suzuki en Tohatsu voeren we in onze werkplaats met vakkundige monteurs in Ureterp (Friesland) onderhoud en reparaties uit aan buitenboordmotoren. Bij ons weet je zeker dat je motor in goede handen is en je weer snel veilig het water op kunt.

Veelgestelde vragen

Hoe lang moet ik wachten bij een verzopen motor?

Je hoeft meestal niet lang te wachten. Nadat je de bougie hebt verwijderd en de motor hebt ‘leeggetrokken’, kun je hem vrijwel direct opnieuw proberen te starten. Laat de bougie wel eerst goed drogen en zorg dat er geen benzine meer in de cilinder zit.

Wat veroorzaakt een verzopen motor?

Een verzopen motor ontstaat meestal door een te rijk brandstofmengsel, dus te veel benzine en te weinig lucht. Dat gebeurt vaak door verkeerd gebruik van de choke, herhaald starten zonder resultaat, of een slecht afgestelde carburateur. Ook oude of vervuilde bougies kunnen bijdragen aan het probleem.

Kan een verzopen motor schade veroorzaken?

Op korte termijn meestal niet. Maar als je de motor herhaaldelijk verzopen laat raken en toch blijft proberen te starten, kan dat leiden tot slijtage aan de startmotor, bougieproblemen of ophoping van onverbrande brandstof.

Moet ik de bougie altijd schoonmaken?

Ja, bij een verzopen motor is het belangrijk om de bougie eruit te halen en goed schoon en droog te maken. Een natte bougie vonkt slecht of helemaal niet. In sommige gevallen is vervangen beter, vooral als de bougie oud, verroest of zwartgeblakerd is.

Wat als de motor nog steeds niet start?

Als je alle stappen hebt gevolgd en de motor start nog steeds niet, kan er iets anders aan de hand zijn. Denk aan problemen met de ontsteking, carburateur of compressie. In dat geval is het verstandig om hulp in te schakelen van een erkend specialist zoals buitenboordmotorwereld.nl.