Je zit klaar om te varen, koelbox aan boord, iedereen enthousiast, maar je buitenboordmotor wil niet starten… Grote kans dat ’ie verzopen is. Geen paniek! In deze blog leggen we uit wat je kunt doen als je motor verzopen is en hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen. Met een paar simpele tips heb je hem zo weer aan de praat!
Bij een verzopen motor is er te veel brandstof in de cilinders gekomen. Omdat de bougie hierdoor bedekt is geraakt met benzine en soms ook olie, kan de benzine niet meer goed ontbranden.
Het gevolg: de bougie geeft geen vonk meer, waardoor de motor niet aanslaat of begint te haperen. Dit gebeurt vaak doordat je te lang hebt geprobeerd de motor te starten zonder succes. Als je merkt dat het starten eerder slechter dan beter gaat, is de kans groot dat de motor verzopen is. Het komt vaker voor bij koud weer of bij verkeerd gebruik van de choke.
Bij een verzopen motor is er een duidelijk verschil tussen 2-takt en 4-takt motoren. Een 2-takt motor raakt sneller verzopen omdat hij bij elke slag brandstof aanzuigt en verbrandt, waardoor te veel starten of choken snel tot problemen leidt. Een 4-takt motor werkt gecontroleerder en verzuipt minder snel, omdat het mengsel alleen tijdens de inlaatslag binnenkomt.
Als een 2-takt verzopen is, is dit meestal makkelijker op te lossen dan bij een 4-takt. Bij een 2-takt kun je de bougie er namelijk vaak eenvoudig uithalen en de cilinder leegtrekken zonder veel demontage. Bij een 4-takt is het systeem technischer opgebouwd, waardoor het verhelpen van startproblemen soms meer tijd of kennis vraagt.
Twijfel je of je motor verzopen is? Let dan op verschillende signalen. Vaak kun je het horen, zien of ruiken. Een aantal veelvoorkomende kenmerken op een rij:
Het is natuurlijk frustrerend als je buitenboordmotor niet wil starten. Met het onderstaande stappenplan helpen we je om de motor weer soepel te laten lopen, zodat je snel weer het water op kunt.
Een verzopen motor is vaak eenvoudig op te lossen, maar toch worden er in de praktijk regelmatig fouten gemaakt die het probleem juist verergeren. Om te voorkomen dat er extra brandstof in de cilinder komt of je de motor te zwaar belast, is het belangrijk deze fouten te vermijden:
Om problemen met je motor te voorkomen en de levensduur te verlengen, is het handig om een aantal belangrijke tips in gedachten te houden. Deze praktische adviezen helpen je om een verzopen motor en andere veelvoorkomende problemen te vermijden:
Heb je alle bovenstaande stappen doorlopen en start de motor nog niet? Dan kan er een dieperliggend probleem spelen. Denk aan problemen met het ontstekingssysteem, een defecte bobine, bougiekabel of contactpunten. Dit kan er allemaal voor zorgen dat de vonk niet goed tot stand komt, waardoor de motor niet aanslaat.
Ook de carburateur kan een oorzaak zijn. Als deze verstopt, vuil of verkeerd afgesteld is, krijgt de motor niet het juiste brandstof-luchtmengsel binnen. Dit kan leiden tot startproblemen of het opnieuw verzopen raken van de motor. Verder kan een gebrek aan compressie door versleten zuigerveren, beschadigde cilinders of klepproblemen het starten bemoeilijken.
In zulke gevallen is het verstandig om een specialist in te schakelen die de motor grondig kan nakijken en repareren. Als officiële dealer van de topmerken Yamaha, Suzuki en Tohatsu voeren we in onze werkplaats met vakkundige monteurs in Ureterp (Friesland) onderhoud en reparaties uit aan buitenboordmotoren. Bij ons weet je zeker dat je motor in goede handen is en je weer snel veilig het water op kunt.
Je hoeft meestal niet lang te wachten. Nadat je de bougie hebt verwijderd en de motor hebt ‘leeggetrokken’, kun je hem vrijwel direct opnieuw proberen te starten. Laat de bougie wel eerst goed drogen en zorg dat er geen benzine meer in de cilinder zit.
Een verzopen motor ontstaat meestal door een te rijk brandstofmengsel, dus te veel benzine en te weinig lucht. Dat gebeurt vaak door verkeerd gebruik van de choke, herhaald starten zonder resultaat, of een slecht afgestelde carburateur. Ook oude of vervuilde bougies kunnen bijdragen aan het probleem.
Op korte termijn meestal niet. Maar als je de motor herhaaldelijk verzopen laat raken en toch blijft proberen te starten, kan dat leiden tot slijtage aan de startmotor, bougieproblemen of ophoping van onverbrande brandstof.
Ja, bij een verzopen motor is het belangrijk om de bougie eruit te halen en goed schoon en droog te maken. Een natte bougie vonkt slecht of helemaal niet. In sommige gevallen is vervangen beter, vooral als de bougie oud, verroest of zwartgeblakerd is.
Als je alle stappen hebt gevolgd en de motor start nog steeds niet, kan er iets anders aan de hand zijn. Denk aan problemen met de ontsteking, carburateur of compressie. In dat geval is het verstandig om hulp in te schakelen van een erkend specialist zoals buitenboordmotorwereld.nl.