
Heb jij een boot met een buitenboordmotor, maar weet je niet zo goed wat de maximumsnelheid is? Dat is helaas ook niet precies te zeggen. Het is namelijk afhankelijk van veel factoren, zoals het materiaal van de boot, de grootte, het gewicht, de leeftijd, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Daardoor is het ook moeilijk om te zeggen hoe hard een buitenboordmotor kan. Wat we wel kunnen berekenen, is de rompsnelheid van een boot. We leggen je graag meer uit over de voordelen en nadelen van de rompsnelheid en hoe je deze berekent.
De rompsnelheid is de hoogste snelheid die een boot onder normale omstandigheden kan bereiken. Deze snelheid wordt bepaald door de hoeveelheid water die door de romp van de boot (het onderwaterschip) wordt verplaatst. Wanneer de boot op rompsnelheid vaart, ontstaat er een boeggolf voor de boeg van de boot: het water wordt daar weggedrukt en naar achteren verplaatst. Als de rompsnelheid wordt overschreden, gaat de boot in plané. In deze situatie vaart de boot niet meer door het water, maar over het water. In de volgende afbeelding worden de verschillende fasen van dit proces geïllustreerd.
De rompsnelheid geeft dus de maximale snelheid aan die een boot onder normale omstandigheden kan bereiken. Het is nuttig om deze snelheid te weten. Door te varen tussen een lage snelheid en de rompsnelheid, verbruikt de boot aanzienlijk minder vermogen, wat brandstof bespaart en duurzamer is.
Wanneer de rompsnelheid wordt overschreden, is het moeilijk om nog sneller te gaan. Dit komt doordat de boot zijn eigen boeggolf niet kan inhalen; hij kan niet sneller varen dan de snelheid van deze golf. Extra vermogen toevoegen leidt in dit geval alleen tot meer waterverplaatsing. De rompsnelheid vormt daarom een fysieke grens voor de maximale vaarsnelheid. Het is dus beter om de rompsnelheid te vermijden als je snel wilt varen en in plané wilt gaan.
Wil je weten wat de rompsnelheid van jouw boot is? Je kan dit eenvoudig berekenen met een simpele formule. Vermenigvuldig de wortel van de waterlijn van de boot in meters met 4,54. Voor een boot van 9 meter betekent dit dat de rompsnelheid (√9=) 3 x 4,54 = 13 km/u bedraagt. Voor een boot van 16 meter is de rompsnelheid (√16=) 4 x 4,54 = 18 km/u. Let op: deze berekening geeft alleen een schatting.
Het varen op een hoge rompsnelheid heeft zowel voordelen als nadelen.
Voordelen
Nadelen
Om terug te komen op de buitenboordmotor: het vermogen wordt vaak uitgedrukt in pk’s. Misschien dat kilowatt (kW) je meer zegt. Gelukkig is het wel makkelijk om pk’s om te rekenen naar kW. 1 pk staat voor 0,74 kW. Koop je een buitenboordmotor van 25 pk, dan heeft deze dus ongeveer 18 kW.
Andersom kun je het ook uitrekenen: 1 kW staat voor 1,36 pk. Heb je een buitenboordmotor met 90 kW, dan heeft deze dus ongeveer 120-125 pk.
De maximumsnelheid van je boot inclusief buitenboordmotor is lastig te zeggen. Factoren zoals het materiaal van de boot, de grootte, het gewicht, de leeftijd, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud hebben allemaal effect op de snelheid. Wel bestaan er bepaalde apps en tools die jouw snelheid tijdens je vaarrit kunnen berekenen. Wat je ook kan doen, is het aantal afgelegde kilometers delen door de tijd die het je heeft gekost om bij je eindbestemming te komen. Heb je bijvoorbeeld 50 km in 1,5 uur gevaren, dan is jouw gemiddelde snelheid 33 km per uur geweest.
Dat is niet precies te zeggen. Het is afhankelijk van veel factoren, zoals het materiaal van de boot, de grootte, het gewicht, de leeftijd, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Wat je kan doen, is het aantal afgelegde km’s delen door de tijd.
De rompsnelheid is de hoogste snelheid die een boot onder normale omstandigheden kan bereiken. Deze snelheid wordt bepaald door de hoeveelheid water die door de romp van de boot (het onderwaterschip) wordt verplaatst.
Je kan een simpele rekensom gebruiken om de rompsnelheid te berekenen: vermenigvuldig de wortel van de waterlijn van het schip in meters met 4,54. Een boot van 16 meter heeft dus een rompsnelheid van (√16=) 4 x 4,54 = 18 km/u.
De rompsnelheid wordt veroorzaakt door de hoeveelheid water die weggeduwd wordt door het onderwaterschip. Als de boot op rompsnelheid vaart, dan ontstaat er voor de boeg van het schip een boeggolf. Het water wordt daar weggedrukt en naar de achterzijde verplaatst.
1 pk staat voor 0,74 kW. Koop je een buitenboordmotor van 25 pk, dan heeft deze dus ongeveer 18 kW.
1 kW staat voor 1,36 pk. Heb je een buitenboordmotor met 90 kW, dan heeft deze dus ongeveer 120-125 pk.