4-takt buitenboordmotoren komen de laatste jaren veel vaker voor dan 2-takt buitenboordmotoren. Vooral nieuwe motoren zijn voorzien van een 4-takt verbrandingsmotor. Toch zijn er ook nog wel 2-takt verbrandingsmotoren voor jouw buitenboordmotor te verkrijgen. Wat is het verschil tussen 2-takt en 4-takt buitenboordmotoren?
Een 4-takt motor is een verbrandingsmotor. In een 4-takt buitenboordmotor hoef je geen olie aan de brandstof toe te voegen. Dit komt doordat er in het motorblok al olie zit waar de draaiende delen mee gesmeerd worden. Tijdens je bootrit kun je dus gerust zuivere benzine in je 4-takt buitenboordmotor tanken. Een 4-takt motor heeft twee kleppen: een voor benzine (inlaat) en een voor de verbrandingsgassen (uitlaat).
Ook een 2-takt motor is een verbrandingsmotor. Alleen moet je aan een 2-takt buitenboordmotor olie met de benzine mengen. Je gebruikt namelijk mengsmering in plaats van zuivere benzine. De verhouding is ongeveer gelijk aan 1:50.
Een 2-takt buitenboordmotor staat vooral bekend om het vermogen en de snelheid. Daarom wordt 2-takt vooral gebruikt voor zeilboten of boten die snel of ver moeten varen.
De gelijkenis tussen een 2-takt en 4-takt motor is dat het beide verbrandingsmotoren zijn. Toch zit er veel verschil in de techniek. De 2-takt motor levert zijn kracht bij de neergaande beweging van de cilinder. De zuiger gaat één keer op en neer en bij de 4-takt motor is dit twee keer. Daarnaast werkt een 4-takt motor op zuivere benzine en een 2-takt op mengsmering.
Daarnaast zijn er nog meer verschillen tussen een 2-takt en 4-takt. 4-takt buitenboordmotoren zijn duurder, zwaarder en vergen meer onderhoud dan 2-takt motoren. Daartegenover zijn 2-takt buitenboordmotoren minder milieuvriendelijk, minder zuinig en maken ze meer geluid. Dit is ook de reden waarom 4-takt motoren de standaard zijn: 2-takt motoren voldoen niet meer aan de strenge emissieregels, waardoor ze in steden zoals Amsterdam en Utrecht het water niet meer op mogen.
4-takt buitenboordmotoren hebben een aantal voordelen ten opzichte van 2-takt motoren:
Ook 2-takt buitenboordmotoren hebben een aantal voordelen. Dit geldt vooral voor vaartuigen waar vermogen en snelheid belangrijk is, zoals bij zeilboten of boten die snel of ver moeten varen.
Doordat 2-takt motoren niet milieuvriendelijk zijn en niet voldoen aan de emissieregels, zijn deze motoren bijna niet meer te verkrijgen. Wel heeft BuitenboordmotorWereld.nl de wereld aan 4-takt buitenboordmotoren, van nieuwe motoren tot tweedehands. Kies uit vermogen, merken, besturing, staartlengte, startsysteem en meer.
Over het algemeen zijn 4-takt buitenboordmotoren beter. Dit komt doordat ze milieuvriendelijker zijn, op zuivere benzine varen en voldoen aan de strenge emissie-eisen.
Een 2-takt buitenboordmotor trekt sneller op. Dit komt doordat een 2-takt meer vermogen heeft en feller is. Wel is een 2-takt motor minder milieuvriendelijker, doordat het meer olie slurpt.
2-takt buitenboordmotoren die niet aan de nieuwste emissienorm voldoen, mogen niet meer gebruikt worden op de Amsterdamse wateren. Je mag er alleen nog mee varen op de hoofddoorvaartroutes. Het verbod geldt niet voor een ingebouwde 2-takt motor.
Een 2-takt motor staat vooral bekend om het vermogen en de snelheid. Dit kan goed van pas komen bij boten die snel en ver moeten varen of bij wedstrijdboten, denk aan zeilboten.
Een groot voordeel van een 4-takt motor boven een 2-takt motor is dat het veel milieuvriendelijker is. Dit komt doordat een 4-takt minder verbruikt en voldoet aan de emissie-eisen.
4-takt motoren zijn zuiniger dan 2-takt motoren. Dit komt doordat het brandstofverbruik lager ligt. Dit maakt een 4-takt buitenboordmotor tevens milieuvriendelijker.
Een 4-takt buitenboordmotor kan met zuivere benzine getankt worden. Dit kan gewoon op de daarvoor bestemde plekken aan het water.
In een 4-takt motor hoef je geen olie aan de brandstof toe te voegen. Dit komt doordat er in het motorblok al olie zit waar de draaiende delen mee gesmeerd worden. Dit is bij een 2-takt motor niet het geval, hier moet je nog olie aan de benzine toevoegen. De verhouding is ongeveer gelijk aan 1:50.