Het zal niet als een verrassing komen dat regelmatig onderhoud aan je buitenboordmotor zeer belangrijk is. Denk aan reparaties, vervanging van onderdelen en schoonmaak. Buitenboordmotor onderhoud bevordert de levensduur van je buitenboordmotor. Je kunt onderhoud uitbesteden of het zelf doen.
Onderhoud is belangrijk om je buitenboordmotor draaiende te houden. Zonder onderhoud gaat jouw buitenboordmotor vroeg of laat kapot. Maar onderhoud is ook belangrijk voor de veiligheid. Niemand wil dat de motor stopt tijdens een vaartocht. Dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen, bijvoorbeeld als je afdrijft of een andere boot niet meer kan ontwijken. Dat soort scenario’s wil je natuurlijk vermijden.
Kortom, een periodieke onderhoudsbeurt aan de buitenboordmotor verlengt de levensduur. Ook verkleint het de kans op problemen tijdens het varen.
Voor het vaarseizoen is het handig om je buitenboordmotor te onderhouden. Ook voor het winterklaar maken van je buitenboordmotor is onderhoud belangrijk. Dit kun je laten doen, maar je kan het ook zelf doen.
Je kan eenvoudig zelf onderhoud aan je buitenboordmotor uitvoeren, als je weet waar je naar moet kijken natuurlijk. We hebben hieronder een lijst met dingen waar je sowieso mee aan de slag kunt als je onderhoud aan je buitenboordmotor zelf gaat uitvoeren.
Waar je altijd als eerste mee moet beginnen, is het verversen van de motorolie. Het beste is om direct ook het oliefilter te vervangen en de staartolie te verversen. Het verversen van de staartolie doe je door de schroeven los te draaien en de olie eruit te laten lopen. Vul vervolgens de staart vanaf de onderkant, totdat het er aan de bovenkant uitloopt. Als je klaar bent draai je eerst de bovenste schroef er op en daarna de onderste.
Ook belangrijk is om te checken of de bougies nog goed werken. Zien de bougies er nog als nieuw uit, dan kun je ze alleen schoonmaken. Dit doe je door de bougies los te maken, ze goed schoon te maken en ze opnieuw te monteren. Zijn de elektroden van de bougies echter aangetast, dan moet je ze vervangen. Wil je helemaal zeker zijn dat de bougies goed werken, dan kun je de bougies uit voorzorg bij elke onderhoudsbeurt vervangen.
De impeller moet na iedere 100 draaiuren worden vervangen. Maak hiervoor het staartstuk los van de motor en verwijder het pomphuis dekseltje. Verwijder ook de pakking. Vervolgens kun je de impeller verwijderen en een nieuwe plaatsen. In onze blog Impeller vervangen vind je meer informatie over het vervangen van de impeller.
Anodes zorgen ervoor dat de metalen van jouw buitenboordmotor worden beschermd tegen corrosie. Maar dit betekent wel dat de anodes zelf erg gevoelig zijn voor slijtage. Daarom is het belangrijk om deze bij het onderhoud altijd te controleren. Is de anode meer dan 70% versleten, dan moet het vervangen worden.
Het is ook belangrijk om de schroef te controleren op beschadigingen. Beschadigen veroorzaken namelijk onbalans en dit kan de oliekeerring van de schroefas aantasten. Demonteer de schroef en smeer de schroefas in met wat vet. Monteer de schroef en borg deze met een nieuwe splitpen.
Het lijkt misschien een onbelangrijk klusje, maar dat is het niet: maak de carburateur goed schoon na het vaarseizoen! Het is belangrijk dat alle brandstof uit de carburateur en uit alle leidingen van de buitenboordmotor wordt gehaald. Brandstof is namelijk maar enkele weken houdbaar, waardoor het kan zorgen voor corrosie. Je haalt de brandstof eruit door het brandstofkraantje te sluiten en de motor te laten draaien tot hij ermee ophoudt. Maak de carburateur vervolgens grondig schoon. Controleer daarna altijd de brandstoftank op vuil en de brandstoffilter op verstoppingen. Is je filter verzadigd, vervang deze dan voor een nieuwe.
Smeer als laatste alle draaipunten in met een vetspuit.
Moet je jouw buitenboordmotor eerst vervoeren om hem op te bergen? Dan kan dat op een aantal manieren. Heb je een buitenboordmotor met een pk van 2.5, 3.5, 4, 5, 6, 8 of 9,9? Dan kun je jouw motor rechtop vervoeren. Je kunt jouw buitenboordmotor ook liggend vervoeren. We leggen er meer over uit in ons blog over het vervoeren van jouw buitenboordmotor.
Heb je zelf geen ruimte om je buitenboordmotor op te bergen in de winterperiode? Dan kun je gebruikmaken van onze winterstalling in Ureterp. Voor een tarief van slechts € 35 euro per seizoen kun je hiervan gebruikmaken. Zo hoef je zelf niet meer naar je buitenboordmotor om te kijken tot het vaarseizoen weer begint.
Wil je liever het onderhoud aan jouw buitenboordmotor uitbesteden? Dat kan bij ons op locatie in Ureterp. De oorsprong van BuitenboordmotorWereld.nl is namelijk ons onderhouds- en reparatiebedrijf in het Friese Ureterp. We zijn een officieel dealerbedrijf van Yamaha, Suzuki en Tohatsu en een erkend onderhouds- en reparatiepartner. Ook buitenboordmotoren van andere merken kun je bij ons laten onderhouden en repareren. In onze gespecialiseerde werkplaats beschikken we over een ervaren team van monteurs die alles weten van buitenboordmotoren. Bel ons op 0512 764 766 of gebruik het contactformulier om een afspraak te maken met onze werkplaats.
Ook het bestellen van losse onderdelen kan bij ons, vul hiervoor het formulier in op onze pagina Onderdelen bestellen.
Zorg ervoor dat jouw buitenboordmotor elk jaar een onderhoudsbeurt krijgt. De belangrijkste momenten zijn voor het vaarseizoen of na het voorseizoen.
Wat voor onderhoud er moet gebeuren, hangt af van de soort onderhoudsbeurt. Wat in ieder geval elke keer belangrijk is, is olie verversen, bougies checken, impeller controleren, anodes checken, schroef controleren, de carburateur vrijmaken van brandstof en alle draaipunten smeren.
Het is belangrijk om elk jaar te checken of de bougies nog goed werken. Zien de bougies er nog als nieuw uit, dan kun je ze alleen schoonmaken. Zijn de elektroden van de bougies echter aangetast, dan moet je ze vervangen. Uit voorzorg kun je de bougies bij elke onderhoudsbeurt vervangen.
De staartolie moet jaarlijks bij elke onderhoudsbeurt vervangen worden. Dit doe je door de schroeven los te draaien en de olie eruit te laten lopen. Vul vervolgens de staart vanaf de onderkant, totdat het er aan de bovenkant uitloopt. Draai eerst de bovenste schroef er op en daarna de onderste.
Gemiddeld gaat een buitenboordmotor 10 tot 15 jaar mee. Door regelmatig onderhoud en bij goed gebruik van de motor kun je de levensduur verlengen. Daarnaast is het belangrijk om de motor goed op te bergen en te beschermen tegen weersinvloeden.
Waar je altijd als eerste mee moet beginnen, is het verversen van de motorolie. Dit moet jaarlijks bij elke onderhoudsbeurt. Het beste is om direct ook het oliefilter te vervangen en de staartolie te verversen.
De kosten van een beurt voor een buitenboordmotor hangt af van de werkzaamheden en of er dingen vervangen moeten worden. Wil je weten wat jouw onderhoudsbeurt gaat kosten, neem dan contact met ons op. Wij kunnen je een prijsinschatting geven.
De impeller van je buitenboordmotor moet na iedere 100 draaiuren worden vervangen. Maak hiervoor het staartstuk los van de motor en verwijder het pomphuis dekseltje. Verwijder ook de pakking. Vervolgens kun je de impeller verwijderen en een nieuwe plaatsen.
Zet je buitenboordmotor in bedrijfsstand of opklap stand. Maak de doorspoel aansluiting los. Steek daarna een waterslang in de doorspoel fitting. Draai de kraan open en laat het water ongeveer 15 minuten lopen. Draai de kraan dicht en koppel de slang los.